koncepcja

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 5 W ŻORACH NA LATA 2022-2025

Wizja naszego przedszkola

,,Dziecko chce być dobre

Jeśli nie umie – naucz

Jeśli nie wie – wytłumacz

Jeśli nie może – pomóż”

Janusz Korczak

Jesteśmy placówką przyjazną, która daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa oraz odpowiada na ich indywidualne potrzeby. Dbamy o wszechstronny rozwój dziecka, a poprzez metody innowacyjne rozwijamy jego zainteresowania oraz umiejętności. Dbamy aby dzieci:

  • potrafiły zbudować pozytywny obraz samego siebie oraz dostrzegały swój potencjał,

  • działały aktywnie i kreatywnie,

  • były otwarte na współprace i dostrzegały potrzeby innych.

Nasze priorytety:

  • wdrażanie dzieci do rozpoznawania i nazywania emocji i ich przeżywania,

  • wspieranie dziecka w rozwoju psychoruchowym

  • edukacja włączająca

Nasza strategia rozwoju jest ściśle związana z misją naszej placówki.

Cele główne koncepcji:

  • holistyczny rozwój dziecka w każdym z jego obszarów aktywności,

  • szereg działań mający na celu wdrażanie dzieci do rozpoznawania i nazywania emocji i ich przeżywania,

  • stwarzanie możliwości do wspierania rozwoju psychoruchowego dziecka,

  • integracja dzieci o specjalnych potrzebach z dziećmi prawidłowo rozwijającymi się.

Cele szczegółowe:

  • kształtowanie odporności emocjonalnej (radzenie sobie ze stresem, porażką; zapoznanie z emocjami przyjemnymi i nieprzyjemnymi),

  • doposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne ukierunkowane na emocje (gry planszowe, kąciki sensoryczne),

  • wdrażanie do postaw fair-play poprzez zdrową rywalizację sportową,

  • wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka,

  • stymulowanie całościowego harmonijnego rozwoju dziecka zgodnie z jego indywidualnym tempem,

  • zaangażowanie się w liczne projekty, mające na celu uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej

  • włączenie rodziców do współpracy,

  • podjęcie współpracy np. z klubem sportowym w celu wsparcia rozwoju psychoruchowego,

  • przygotowanie przestrzeni do działań integracji sensorycznej w postaci doposażonego gabinetu,

  • stworzenie możliwości do rozwoju poprzez różnorakie działania praktyczne: plastyczne, muzyczne, taneczne oraz teatralne.

,,Nie zabieraj dziecku kamieni spod nóg,

bo gdy dorośnie potknie się o ziarenko piasku”.

Autor nieznany

Misja naszego przedszkola

Nasze przedszkole dba o wszechstronny rozwój wychowanków, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby dzieci. Stwarzamy bezpieczne środowisko zarówno do zabawy jak i nauki. Dzięki wykwalifikowanej kadrze możemy wprowadzać liczne programy wzbogacające proces dydaktyczny. Kształtujemy w dzieciach postawy prospołeczne, a także kultywujemy tradycje regionalne i narodowe. Stawiamy na budowanie samodzielności oraz kreatywność już od najmłodszych lat, dzięki bogatej ofercie edukacyjnej.

Nasz system wartości

  • bierzemy pod uwagę indywidulane potrzeby każdego wychowanka,

  • wspieramy wszechstronny rozwój dzieci,

  • stwarzamy bezpieczne warunki dla zabawy i nauki,

  • wzmacniamy zainteresowania dzieci,

  • kształtujemy postawy prospołeczne oraz ekologiczne,

  • dbamy o kultywowanie tradycji regionalnych oraz narodowych,

  • uczymy dzieci samodzielności oraz kreatywności,

  • dajemy możliwość nauczycielom do poszerzania wiedzy i umiejętności w ramach m.in. szkoleń,

  • podejmujemy współpracę z rodzicami aby wspólnie zadbać o rozwój ich dzieci.

Absolwenci naszego przedszkola

Jako dziecko:

  • podchodzi do siebie krytycznie

  • wykazuje się samodzielnością

  • zna swoje możliwości i ograniczenia

  • jest ciekawe poznawczo

  • wdraża zasady bezpieczeństwa podczas zabaw

  • ma swoje zdanie i potrafi je uargumentować

  • szanuje zdanie innych

  • wie jakim systemem wartości powinno się kierować

  • kieruje się postawami prozdrowotnymi

Jako uczestnik grupy i środowiska:

  • dba o bezpieczeństwo swoje i innych

  • troszczy się o innych

  • jest tolerancyjny

  • pomaga bezinteresownie

  • wykazuje się postawami prospołecznymi

  • podejmuje współpracę z innymi

  • szanuje każdą indywidualność

  • podejmuje próby rozwiązywania trudności

  • szanuje mienie

  • dba o środowisko przyrodnicze

  • stosuje zasady savoir – vivre

Jako przyszły uczeń:

  • cechuje się umiejętnościami adekwatnymi do wieku

  • jest samodzielne

  • dysponuje wiedzą oraz umiejętnościami potrzebnymi w szkole

  • poszerza swoje zainteresowania

  • potrafi doprowadzić do końca podjętą aktywność

  • potrafi poradzić sobie w trudnych sytuacjach

O nas

Nasze przedszkole jest placówką publiczną zlokalizowaną w centrum osiedla 700-lecia Żor, z daleka od miejskiego gwaru. Przedszkole jest otoczone zielenią oraz kwiatami. Przestrzeń przeznaczona na plac zabaw jest w trakcie modernizacji. Dbamy też o to aby sprzęty na obiekcie były bezpieczne dla dzieci. Przedszkole liczy 8-oddziałów, z czego 3 mieszczą się w budynku SP3. Nasza praca opiera się na programach wychowania przedszkolnego, które są zgodne z obowiązującą podstawą programową. Uzupełnieniem wybranych programów są programy własne. Obecnie są to:

– ,,Jestem istotą społeczną, rozumiem siebie i innych” – program profilaktyczno-wychowawczy,

– ,,Program preorientacji zawodowej”,

Oprócz wyżej wymienionych programów realizujemy szereg własnych projektów i innowacji oraz bierzemy udział w licznych zewnętrznych projektach, które rozwijają kompetencje kluczowe dzieci.

Przedszkole posiada również nową stronę internetową.

Współpraca z Rodzicami

  • współtworzenie Koncepcji Pracy Przedszkola oraz jego modyfikacje

  • zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców

  • zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci

  • konsultacje indywidualne

  • szeroko rozumiane pedagogizacje

  • prowadzenie kącików dla rodziców

  • redagowanie i publikowanie kwartalnika ,,Biedroneczka”

  • organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów

  • włączenie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych, wycieczek

  • angażowanie rodziców do działań na rzecz przedszkola i poszczególnych grup

Współpraca ze środowiskiem lokalnym

  • Urząd Miasta Żory

  • Komenda Powiatowa Policji

  • Straż Pożarna

  • Centrum Organizacji Pozarządowych

  • Muzeum Miejskie w Żorach

  • Biblioteka Miejska w Żorach

  • Kino ,,Na Starówce”

  • Miejski Ośrodek Kultury

  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

  • Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej

  • Szkoła Podstawowa nr 3 w Żorach

  • Teatr ,,Banialuka” w Bielsku-Białej

  • Teatr ,,Skrzat” z Krakowa (obwoźny)

  • Redakcje lokalnej prasy

  • Żorskie portale informacyjne

  • Rada Dzielnicy os.700-lecia Żor

  • Rada Dzielnicy Śródmieście

  • Centrum Edukacji Regionalnej

  • Studio Wrażeń

  • Osoby wykonujące ciekawe zawody

Planowane zadania ewaluacji

  • Z treścią Koncepcji zostali zaznajomieni wszyscy pracownicy przedszkola (kadra pedagogiczna i obsługa).

  • Rodzice zostali zaznajomieni z koncepcją podczas spotkania organizacyjnego z możliwością włączenia poprawek i zmian, jak również w formie gazetki ściennej oraz za pomocą strony www.

  • O zmianach w zapisie Koncepcji decyduje cała Rada Pedagogiczna wraz z Radą Rodziców w ramach konstruktywnych dyskusji.

  • Ewaluacja będzie w miarę możliwości prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie podsumowującej.

  • Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.

  • Ewaluację cząstkową planuje się raz do roku w celu sprawdzenia stopnia realizacji założonych celów i naniesienia pożądanych poprawek.

  • Po zakończeniu realizacji Koncepcji planuje się całościową ewaluację – celem określenia jej trafności oraz wyciągnięciem wniosków do opracowania kolejnej.

REALIZACJA KONCEPCJI PRZEDSZKOLA NR 5

W ROKU SZKOLNYM 2022/2025

OBSZAR

RODZAJ PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ

Działalność dydaktyczna wychowawcza

i opiekuńcza*

  1. Praca wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńcza we wszystkich grupach wiekowych jest prowadzona w oparciu o:

– Program wybrany przez nauczycieli wychowania przedszkolnego,

– ,,Jestem istotą społeczną, rozumiem siebie i innych” – własny program profilaktyczno-wychowawczy.

– ,,Program preorientacji zawodowej”

  1. Nauczyciele organizują wycieczki edukacyjne dla dzieci o charakterze przyrodniczo – ekologicznym i artystycznym.

  2. Nauczyciele organizują sytuacje edukacyjne sprzyjające rozwijaniu właściwych postaw społecznych. Wypracowują wspólnie z dziećmi ,,kodeks zachowań” i konsekwentnie ich przestrzegają. Inspirują dzieci do podejmowania samodzielnych działań.

  3. Nauczyciele wykorzystują aktywizujące metody pracy oraz pomoce multimedialne w indywidualizacji procesu dydaktycznego. Baza przedszkola zapewnia realizację zadań.

  4. Wychowawcy podejmują działania mające na celu integrację dzieci o specjalnych potrzebach z dziećmi prawidłowo rozwijającymi się.

Współpraca z rodzicami *

  1. Wszyscy rodzice mają możliwość uzyskania informacji o działalności przedszkola (kącik dla rodziców, spotkania ogólne i grupowe, kontakty indywidualne z dyrektorem i wicedyrektorem przedszkola i nauczycielami, strona internetowa przedszkola).

  2. Rodzice na bieżąco są informowani przez wychowawców o postępach swoich dzieci lub ewentualnych trudnościach.

  3. Rodzice i członkowie rodzin uczestniczą w uroczystościach i imprezach przedszkolnych; konkursach i różnych akcjach o różnym zasięgu. Są partnerami w działaniach wychowawczych i opiekuńczych przedszkola.

Współpraca

ze środowiskiem*

  1. Promocja placówki w mediach (lokalna prasa, miejskie portale informacyjne, przedszkolna strona www).

  2. Współpraca z MOK i kinem ,,Na Starówce”.

  3. Współpraca z teatrem obwoźnym ,,Skrzat” z Krakowa.

  4. Współpraca z Komendą Policji, Strażą Pożarną i Centrum Organizacji Pozarządowych itp.

Organizacja

i zarządzanie*

  1. Realizowanie założeń systemu kontroli zarządczej.

  2. Wzbogacenie bazy przedszkola w pomoce do integracji sensorycznej, terapii logopedycznej.

  3. Konsultacje w ramach Rady Pedagogicznej na temat zakupu i wyposażenia sal w pomoce dydaktyczne oraz rozmowy z nauczycielkami dotyczące indywidualnych potrzeb w tym zakresie.

  4. Nadzór wewnętrzny – plan nadzoru na poszczególne lata.

Wewnętrzne Doskonalenie Nauczycieli – WDN

  1. Organizacja szkoleń w ramach WDN.

  2. Autoewaluacja pracy.

  3. Ewaluacja cząstkowa realizacji Koncepcji – konstruktywna dyskusja.

*Szczegółowe zadania zawierają Plany Pracy Przedszkola oraz plany Współpracy z Rodzicami w poszczególnych grupach

 

Skip to content