koncepcja
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 5 W ŻORACH NA LATA 2022-2025
Wizja naszego przedszkola
,,Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie – naucz
Jeśli nie wie – wytłumacz
Jeśli nie może – pomóż”
Janusz Korczak
Jesteśmy placówką przyjazną, która daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa oraz odpowiada na ich indywidualne potrzeby. Dbamy o wszechstronny rozwój dziecka, a poprzez metody innowacyjne rozwijamy jego zainteresowania oraz umiejętności. Dbamy aby dzieci:
-
potrafiły zbudować pozytywny obraz samego siebie oraz dostrzegały swój potencjał,
-
działały aktywnie i kreatywnie,
-
były otwarte na współprace i dostrzegały potrzeby innych.
Nasze priorytety:
-
wdrażanie dzieci do rozpoznawania i nazywania emocji i ich przeżywania,
-
wspieranie dziecka w rozwoju psychoruchowym
-
edukacja włączająca
Nasza strategia rozwoju jest ściśle związana z misją naszej placówki.
Cele główne koncepcji:
-
holistyczny rozwój dziecka w każdym z jego obszarów aktywności,
-
szereg działań mający na celu wdrażanie dzieci do rozpoznawania i nazywania emocji i ich przeżywania,
-
stwarzanie możliwości do wspierania rozwoju psychoruchowego dziecka,
-
integracja dzieci o specjalnych potrzebach z dziećmi prawidłowo rozwijającymi się.
Cele szczegółowe:
-
kształtowanie odporności emocjonalnej (radzenie sobie ze stresem, porażką; zapoznanie z emocjami przyjemnymi i nieprzyjemnymi),
-
doposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne ukierunkowane na emocje (gry planszowe, kąciki sensoryczne),
-
wdrażanie do postaw fair-play poprzez zdrową rywalizację sportową,
-
wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka,
-
stymulowanie całościowego harmonijnego rozwoju dziecka zgodnie z jego indywidualnym tempem,
-
zaangażowanie się w liczne projekty, mające na celu uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej
-
włączenie rodziców do współpracy,
-
podjęcie współpracy np. z klubem sportowym w celu wsparcia rozwoju psychoruchowego,
-
przygotowanie przestrzeni do działań integracji sensorycznej w postaci doposażonego gabinetu,
-
stworzenie możliwości do rozwoju poprzez różnorakie działania praktyczne: plastyczne, muzyczne, taneczne oraz teatralne.
,,Nie zabieraj dziecku kamieni spod nóg,
bo gdy dorośnie potknie się o ziarenko piasku”.
Autor nieznany
Misja naszego przedszkola
Nasze przedszkole dba o wszechstronny rozwój wychowanków, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby dzieci. Stwarzamy bezpieczne środowisko zarówno do zabawy jak i nauki. Dzięki wykwalifikowanej kadrze możemy wprowadzać liczne programy wzbogacające proces dydaktyczny. Kształtujemy w dzieciach postawy prospołeczne, a także kultywujemy tradycje regionalne i narodowe. Stawiamy na budowanie samodzielności oraz kreatywność już od najmłodszych lat, dzięki bogatej ofercie edukacyjnej.
Nasz system wartości
-
bierzemy pod uwagę indywidulane potrzeby każdego wychowanka,
-
wspieramy wszechstronny rozwój dzieci,
-
stwarzamy bezpieczne warunki dla zabawy i nauki,
-
wzmacniamy zainteresowania dzieci,
-
kształtujemy postawy prospołeczne oraz ekologiczne,
-
dbamy o kultywowanie tradycji regionalnych oraz narodowych,
-
uczymy dzieci samodzielności oraz kreatywności,
-
dajemy możliwość nauczycielom do poszerzania wiedzy i umiejętności w ramach m.in. szkoleń,
-
podejmujemy współpracę z rodzicami aby wspólnie zadbać o rozwój ich dzieci.
Absolwenci naszego przedszkola
Jako dziecko:
-
podchodzi do siebie krytycznie
-
wykazuje się samodzielnością
-
zna swoje możliwości i ograniczenia
-
jest ciekawe poznawczo
-
wdraża zasady bezpieczeństwa podczas zabaw
-
ma swoje zdanie i potrafi je uargumentować
-
szanuje zdanie innych
-
wie jakim systemem wartości powinno się kierować
-
kieruje się postawami prozdrowotnymi
Jako uczestnik grupy i środowiska:
-
dba o bezpieczeństwo swoje i innych
-
troszczy się o innych
-
jest tolerancyjny
-
pomaga bezinteresownie
-
wykazuje się postawami prospołecznymi
-
podejmuje współpracę z innymi
-
szanuje każdą indywidualność
-
podejmuje próby rozwiązywania trudności
-
szanuje mienie
-
dba o środowisko przyrodnicze
-
stosuje zasady savoir – vivre
Jako przyszły uczeń:
-
cechuje się umiejętnościami adekwatnymi do wieku
-
jest samodzielne
-
dysponuje wiedzą oraz umiejętnościami potrzebnymi w szkole
-
poszerza swoje zainteresowania
-
potrafi doprowadzić do końca podjętą aktywność
-
potrafi poradzić sobie w trudnych sytuacjach
O nas
Nasze przedszkole jest placówką publiczną zlokalizowaną w centrum osiedla 700-lecia Żor, z daleka od miejskiego gwaru. Przedszkole jest otoczone zielenią oraz kwiatami. Przestrzeń przeznaczona na plac zabaw jest w trakcie modernizacji. Dbamy też o to aby sprzęty na obiekcie były bezpieczne dla dzieci. Przedszkole liczy 8-oddziałów, z czego 3 mieszczą się w budynku SP3. Nasza praca opiera się na programach wychowania przedszkolnego, które są zgodne z obowiązującą podstawą programową. Uzupełnieniem wybranych programów są programy własne. Obecnie są to:
– ,,Jestem istotą społeczną, rozumiem siebie i innych” – program profilaktyczno-wychowawczy,
– ,,Program preorientacji zawodowej”,
Oprócz wyżej wymienionych programów realizujemy szereg własnych projektów i innowacji oraz bierzemy udział w licznych zewnętrznych projektach, które rozwijają kompetencje kluczowe dzieci.
Przedszkole posiada również nową stronę internetową.
Współpraca z Rodzicami
-
współtworzenie Koncepcji Pracy Przedszkola oraz jego modyfikacje
-
zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców
-
zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci
-
konsultacje indywidualne
-
szeroko rozumiane pedagogizacje
-
prowadzenie kącików dla rodziców
-
redagowanie i publikowanie kwartalnika ,,Biedroneczka”
-
organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów
-
włączenie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych, wycieczek
-
angażowanie rodziców do działań na rzecz przedszkola i poszczególnych grup
Współpraca ze środowiskiem lokalnym
-
Urząd Miasta Żory
-
Komenda Powiatowa Policji
-
Straż Pożarna
-
Centrum Organizacji Pozarządowych
-
Muzeum Miejskie w Żorach
-
Biblioteka Miejska w Żorach
-
Kino ,,Na Starówce”
-
Miejski Ośrodek Kultury
-
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
-
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
-
Szkoła Podstawowa nr 3 w Żorach
-
Teatr ,,Banialuka” w Bielsku-Białej
-
Teatr ,,Skrzat” z Krakowa (obwoźny)
-
Redakcje lokalnej prasy
-
Żorskie portale informacyjne
-
Rada Dzielnicy os.700-lecia Żor
-
Rada Dzielnicy Śródmieście
-
Centrum Edukacji Regionalnej
-
Studio Wrażeń
-
Osoby wykonujące ciekawe zawody
Planowane zadania ewaluacji
-
Z treścią Koncepcji zostali zaznajomieni wszyscy pracownicy przedszkola (kadra pedagogiczna i obsługa).
-
Rodzice zostali zaznajomieni z koncepcją podczas spotkania organizacyjnego z możliwością włączenia poprawek i zmian, jak również w formie gazetki ściennej oraz za pomocą strony www.
-
O zmianach w zapisie Koncepcji decyduje cała Rada Pedagogiczna wraz z Radą Rodziców w ramach konstruktywnych dyskusji.
-
Ewaluacja będzie w miarę możliwości prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie podsumowującej.
-
Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
-
Ewaluację cząstkową planuje się raz do roku w celu sprawdzenia stopnia realizacji założonych celów i naniesienia pożądanych poprawek.
-
Po zakończeniu realizacji Koncepcji planuje się całościową ewaluację – celem określenia jej trafności oraz wyciągnięciem wniosków do opracowania kolejnej.
REALIZACJA KONCEPCJI PRZEDSZKOLA NR 5
W ROKU SZKOLNYM 2022/2025
OBSZAR |
RODZAJ PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ |
Działalność dydaktyczna wychowawcza i opiekuńcza* |
– Program wybrany przez nauczycieli wychowania przedszkolnego, – ,,Jestem istotą społeczną, rozumiem siebie i innych” – własny program profilaktyczno-wychowawczy. – ,,Program preorientacji zawodowej”
|
Współpraca z rodzicami * |
|
Współpraca ze środowiskiem* |
|
Organizacja i zarządzanie* |
|
Wewnętrzne Doskonalenie Nauczycieli – WDN |
|
*Szczegółowe zadania zawierają Plany Pracy Przedszkola oraz plany Współpracy z Rodzicami w poszczególnych grupach